Aquí estamos

21 augustus 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Voor een half jaar in Buenos Aires om onderzoek te doen naar de rol van kunst binnen sociale bewegingen. Na een week voelt het nog steeds wat onwerkelijk. De stad is gigantisch en de ‘culturele agenda’ loopt over van must-do’s en must-see’s.

In die grote stad hebben we een eigen apartement onder het huis van Norma, die ons op het vliegveld op stond te wachten met een bordje ‘Elke y Polla’. Zij laat ons lekker onze eigen gang gaan, maar is erg behulpzaam. In de eerste dagen verkennen we onze buurt en het centrum. Zoals je je een Fransoos inbeelt met een stokbrood onder zijn arm, zo zie je de gemiddelde Porteño (Argentijn uit BA) met een thermosfles heet water voor Mate (bittere kruidenthee).
Zaterdagavond op weg terug naar huis volgen we uit nieuwsgierigheid de meute en belanden bij een ‘rock nacional’ concert van de Argentijnse band Las Pelotas.

Na een paar dagen voelen we ons nog enigzins onwennig en taalkundig-gehandicapt. We besluiten dus om meteen te beginnen met een vervolgcursus Spaans. Dit brengt een ritme in onze week omdat we hiervoor, ondanks de jet-lag, elke dag om 7u op moeten staan. De afstanden zijn hier enorm, het duurt een uur om van onze wijk met bus en metro bij de talenschool te komen.

Donderdag hebben we meegedaan met een protestactie van Chileense studenten tegen het invoeren van betaald onderwijs. Het begon voor de Chileense ambassade (die door politietroepen werd beveiligd) waarna we al dansend over de straat richting het fameuze Plaza de Mayo liepen. De vrolijke Chileense panfluit band speelde daar nog een tijdje door.
Een van de muzikanten vertelde ons over een panfluit festival, Mathapi Athapi Tinku, waar zij ook zouden spelen. Daar hebben we gisteren de hele middag besteed, terwijl we ons warmhielden (het is hier nu net iets boven nul graden) door in de kring om de muzikanten heen te dansen.

Morgen ben ik jarig en is het ook nog eens een nationale feestdag :)

Un beso de BA!

1. Lot:
    22 augustus 2011
    Hee schat, wat klinkt het spannend allemaal! Slim dat jullie een taalcursus zijn gaan doen, hopelijk kunnen jullie snel nog beter Spaans! Geniet en heeeeeel veel succes met het starten van je onderzoek, het lijkt me echt lastig!

X Lot
  2. Linda:
    22 augustus 2011
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een mooie dag hebt, maar als ik je verhaal hierboven lees klinkt het alsof er genoeg te doen en te zien is.
    Heel veel succes met je onderzoek en vooral veel plezier maken daar!

Liefs Linda
  3. Remko:
    22 augustus 2011
    Leuk leuk. En gefeliciteerd!
    X Remko
  4. Annie:
    22 augustus 2011
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. leuk om juist op je verjaardag deze mail te krijgen en te lezen en ook leuk om te zien hoe jullie wonen. Nik had al via google maps geloof ik gevonden waar jullie wonen en daar waren foto's bij b.v. van het park en ook van mooie huizen in de wijk. Leek toch nog redelijk in de buurt van centrum, maar is blijkbaar toch nog lang reizen. Er is op dandgebied een boel te beleven daar. Gaan jullie ook op tangoles? Heel veel groeten en tot mails
    Annie
  5. Kevin:
    22 augustus 2011
    Gefeliciteerd met je verjaardag daar aan de andere kant van de wereld! Altijd leuk om verhalen te lezen (en foto's te bekijken) vanuit verre landen. Geniet er van!

Groeten,

Kevin

ps afgezien van de felicitaties is deze reactie ook voor Polle geschikt ;)
  6. val:
    22 augustus 2011
    Leuk om even een eerste update te lezen! Gefeliciteerd en maak er een leuke dag van. x
  7. resie + harry:
    Hoi Elke en Polle,

Het was wel een verrassing om op deze manier te ontdekken dat jullie in Argentinië zitten. Dat bericht heeft ons niet bereikt!!!!

Ik hoop dat jullie het heel erg naar jullie zin hebben daar. De 4 dagen die wij in Buenos Aires hebben doorgebracht, gaf ons de indruk dat het een te gekke stad is, waar veel te beleven is. En ja, die tango......

Elke, bij deze nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik heb gisteren een kaart naar je adres in utrecht gestuurd. Deze kaart kun je dan over een half jaar lezen.

groetjes,
    Resie
  8. Jurjen:
    22 augustus 2011
    Lieve Elke, Welgefeliciteerd met je verjaardag. Bedankt voor het prachtige 1e reisverslag uit BA. Ik hoop, dat jullie ook de verdere tijd zulke mooie muziek-, dans-, aktie- en andere inspirerende culturele ervaringen hebben. 'Participerend onderzoek' heet dat ongetwijfeld. Hoe zeg je dat in het Spaans?
    Wij bereiden ons momenteel voor op Teus' verjaarsfeest, aanstaande zaterdag. Jammer, dat jullie er niet bij kunnen zijn. Volgende keer beter.
    Toen jullie vertrokken hadden wij, na Le Phaux, nog een paar dagen heerlijk vakantie bij vrienden in het zuiden van Frankrijk. We hebben genoten.
    Tot schrijfs!
  9. Frans:
    Dag Elke,
    Het is maar goed dat 22 augustus bij jullie nog wat langer duurt dan hier; er is dus nog een kans dat je dit op je verjaardag leest. Hartelijk gefeliciteerd! En nog vele Goede Luchten gewenst het komend half jaar!
    Groeten, ook voor Polle,
    Frans
  10. piet:
    24 augustus 2011
    waarom heb je een mondkapje op? om te laten zien dat je niet mag spreken? wat mag je dan niet zeggen?
  11. Elke:
    24 augustus 2011
    Hey, leuk dat je het vraagt. Er staat 'hongerstaking' op het mondkapje. Dat is een solidariteits-ding met studenten in Chili die op allerlei manieren aandacht vragen voor beter en gelijker onderwijs. Dit deden ze onder andere door met z'n allen op een plein de Thriller van Micheal Jackson te dansen, een soort wereldrecord zoenen te bereiken en een aantal van hen zijn al meer dan 11 dagen in hongerstaking. Interessant genoeg las ik hier gister in de krant een opiniestuk van een econoom, die dan weer schrijft dat de kwaliteit van het onderwijs in Argentinie er eigenlijk slechter aan toe is dan in Chili. Dit is echter voor de meesten onbekend omdat die informatie niet publiekelijk te zien in een 'educatie-evaluatie-rapport' zoals in Chili wel het geval is..
  12. Irene:
    28 augustus 2011
    He Elke y Polla,

Wauw dat is weer gaaf! Mooi dat jullie er gelijk zo middenin ploffen. Lekker genieten en zo raak je ook het snelste thuis daar en maak je de mooie dingen van het leven daar mee. Super om zo'n onderwerp daar uit te zoeken. De foto's zien er ook mooi uit; weet niet wat ik allemaal met Polla's agent heb afgesproken toen ik ze wilde bekijken want moest ca 20 x op ja klikken dat ik toestemming gaf. Gefeliciteerd met je verjaardag en nog een hele fijne tijd daar samen!