Te veel om op te schrijven!

9 april 2009 - San Juan la Laguna, Guatemala

De tijd is gevlogen. Over één week vertrekken we alweer naar Mexico . Deze week is het Semana Santa waar de mensen hier het al weken over hebben. De afgelopen zes weken was er elke vrijdag avond al een processie waarbij ze met een lichtgevend jezusbeeld door de straten liepen en ´zongen´. Wat betreft het onderzoek is het dus bijna voorbij. Nog wat laatste gesprekjes voeren en dan is het afscheid nemen geblazen. Ook voor Polle zit het er ongeveer op omdat de Semana Santa een vrije week is voor de leerlingen van LISI, de school waar hij de afgelopen tijd heeft gewerkt.

Naast Engelse les werkte Polle ook mee aan een recycle project als leraar milieukunde. Voordat Polle op LISI begon te werken heeft hij nog een week meegeholpen op een vivero (bomenkwekerij) voor herbebossing.

In het weekend van 15 maart zijn we teruggegaan naar ons oude gastgezin in Xela om samen te gaan barbequen en ’s avonds met Sergio naar een voetbalwedstrijd van Xelaju te gaan. De kinderen worden gelijk weer helemaal gek als Polle ‘het monster’ speelt. ’S Avonds bij de wedstrijd is er zo veel vuurwerk dat het veld helemaal in de rook staat en de wedstrijd even stilgelegd moet worden. Xelaju wint uitendelijk net met 3-2! De volgende dag worden we uitgenodigd voor de 3e verjaardag van Lizzy met lunch, taart en Piñata (papiermache pop gevuld met snoepjes).

Het weekend daarop is het terugkom-weekend met alle studenten in Panajachel. De leraren zijn er ook bij en we delen ervaringen over het onderzoek uit. Erg fijn om te horen dat anderen tegen dezelfde problemen aan lopen. Ook leuk om iedereen weer te zien en ’s avonds met z’n allen te eten in de circusbar en daarna nog te dansen. Zondag gaan we met Marlies en Casper naar San Marcos La Laguna waar een ‘Festival de Consiencia’ zou zijn. We treffen een hand vol buitenlandse hippies aan. Het festival blijkt op zijn eind te zijn maar we pikken nog net wat mee van een workshop glaskunst maken.

Het afgelopen weekend wilden we eigenlijk naar Semuc Champey gaan, een natuurlijke waterbronnen park met grotten en vanalles. Na heeeeeel lang twijfelen en overleggen zien we de reis van minstens acht uur toch niet zitten en besluiten we dichterbij, in Tecpan, Maya ruines te gaan bezoeken. Zondag hebben we ook een heerlijk vakantiedagje in een Natuur Reservaat bij Panajachel waar je met acht verschillende kabelbanen over de boomtoppen suist met prachtig uitzicht. Helaas wel met een groep schreeuwende Amerikaanse missionarissen.. Daarna zwemmen bij het prive-strandje van het Reservaat.

Het koffiepluk seizoen is bijna voorbij en het regen seizoen komt eraan. Mooie tijd voor ons om weer eens huiswaarts te gaan.

¡Adios, en tot snel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marleen:
    9 april 2009
    Ha Polle en Elke, wat goed van jullie dat je nog zo'n mooi reiverslag maakte; voor mij nu, ik genoot van verhaal en foto's! Voor jullie zelf straks vast ook fijn. Ik kijk intussen naar jullie lijfelijke aanwezigheid uit, groeten, Mamarleen.PS:

Ik kreeg een mailtje aan Polle terug van mijn provider, daarom de inhoud hieronder:
    Ha Polle,
    Voor je weg ging hadden we bedacht dat we dan op 21 april maar een gezellig etentje moesten houden, omdat Remko de volgende dag al naat Argentinië vertrekt. Maar Remko heeft een congres en heeft dus geen tijd en pappa heeft ook al iets op die dinsdag. Ik ben er wel hoor, maar een familiereunietje stellen we maar even uit tot na Remko z'n reis.
    Pappa en ik zijn dinsdag in Bazar gaan ontbijten; samen hebben we het ook gezellig hoor.

Tot over geen 2 weken meer! Liefs, je moeder.
  2. Berry:
    Ha Guatemala-gangers,
    Jammer voor jullie dat het er weer bijna opzit.
    Gelukkig op de valreep nog spetterende dingen gedaan en gezien.
    Voor de thuisblijvers bijna een einde aan het lange wachten.
    Misschien zie ik jullie 26 april.
    Moeten we nog overleggen.
    Vele kusjes en groeten van Berry
  3. Annie:
    9 april 2009
    Het is weer leuk om jullie belevenissen te lezen en de foto's geven volgens mij de sfeer goed weer. Ik heb er weer van genoten. Ik heb heimwee, maar ben er nog nooit geweest.....
    groet,
    annie