Waiheke Island

19 maart 2008 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Vrijdagmiddag vertrokken Marlies, Launo en ik bepakt met backpack en al naar de ferry van Auckland naar Waiheke Island en deden onderweg nog boodschappen voor twee keer avondeten en lunch voor 6 personen (s'avonds zou een volgende lichting ons op komen zoeken). Eenmaal aangekomen op het eiland nemen we de bus naar Rocky Bay, vanaf daar loopt een wandelroute naar het Regional Park waar we willen gaan kamperen. De uitzichten op verschillende baaien, wijngaarden en stranden vanuit de bus beloven een goed weekend! Bij de laatse halte stappen we uit en beginnen aan onze wandel van ongeveer driekwartier over mooie paadjes door het bos en hier en daar langs de kust. Als de tent opgezet is komen we erachter dat de keuze voor pasta misschien toch niet ideaal was, aangezien de gasbrander met de latere lichting kampeerders mee komt en de 'public-bbq platen' niet heet genoeg worden. Uiteindelijk eten we de saus, die wel heel erg lekker was geworden (maar we hadden na 2 uur koken inmiddels ook wel heel veel honger...) met brood. Net voordat de adembenemende zonsondergang inzet arriveren twee van de laatkomers en blijkt dat zij er niet op hebben gerekend dat wij ook boodschappen voor heb zouden doen: communicatie... De rest van de avond brengen we door met het luisteren naar muziek, ships, wijn, bier, kijken naar de sterren en een hoop gezelligheid. Maar.... er ontbreekt nog steeds een kampeerder. Marlies en Launo lopen Fabien met een hele grote zaklamp tegemoet over het strand want dat is de kortste route naar de camping als het eb is, en in het donker ook wel de meest fijne.... Het is een erg mooie en heldere avond met heel veel sterren en de maan is zo fel dat hij zelf schaduwen creeert!

We dachtten twee drie-persoons tenten bij ons te hebben, maar het bleken beide erg krappe 2-persoons.... Fabian en Launo 'trekken aan het korste eind' (ofzo) en slapen buiten......totdat het midden in de nacht keihard begint te regenen en we met zijn vieren in de 2-persoons tent eindigen..... s'ochtends is iedereeen dus erg moe en komen we maar langzaam weg van de camping. We gaan opweg naar Ostend waar een schattig marktje is waar eilanders hun eigengemaakte cakejes, brood ed. maar ook sieraden, boeken, fruit en kruiden verkopen. De twee nog niet nader gedefinieerde medekampeerders (vrienden van Launo) gaan vandaag alweer naar huis en besluiten langs het water richting Ostend te lopen, terwijl wij denken dat het langs de weg sneller is, en de markt is maar tot 12:00. We lopen wat te geinen over liften en dat we wel achterop een pickup willen zitten en... wat komt daar precies om de hoek... een pickup! en zonder dat we er echt om vragen stopt hij en mogen we achterin klimmen. de grijns ging de hele rit niet van mijn gezicht af :). Na de markt doen we boodschappen voor de lunch en nemen de bus terug naar de camping om rustig te eten, zwemmen, pokeren, muziek luisteren etc. Vanaf de busstop had iemand (was ik niet hoor....) het idee dat we misschien heel de weg naar de camping via de kust konden lopen, ipv eerst het pad door het bos te nemen. Eerst gaat het prima, maar het pad wordt steeds krapper totdat we uiteindelijk van rots naar rots moeten springen of klimmen, en soms een stukje omhoog klimmen om verderop weer af te dalen, erg avontuurlijk en achter elke bocht kan het pad echt eindigen...en dan?  Door het water dus maar. Uiteindelijk waden we ongeveer een half uur tot onze knien in het water en moeten ondertussen ook nog obstakels zoals rotsen en laaghangende bomen trotseren. Een leuke eigen gecreerde survival tocht!!

Iedereen is erg gaar van de onrustige nacht dus om 10 hebben we allemaal het gevoel alsof het al 2 uur s'nachts is en gaan naar bed. Zondag pakken we al onze spullen al in en vertrekken met backpack en al naar Palm Beach, een mooi strand met rotswanden dat is een soort baai ligt. Na lekker gezwommen te hebben nemen we de bus verder naar Oneroa Bay (Launo gaat terug want heeft een afspraak). In een supermarktje kopen we eerst een ijsje (jep rare volgorde..) en daarna een overheerlijk lunch: vers walnotenbrood, brie en tapenade die we op eten met uizicht over de baai. Vanaf Oneroa loopt een wandelpad van 30 minuten naar Matiatia, waar de boot terug vertrekt.

Eenmaal thuis zijn we alledrie toch wel moe van het weekend en besluiten uit sushi te gaan eten....maar 'de goedkope en lekkere sushibar' blijkt gesloten te zijn op zondag... vaag he!? Uiteindelijk eten we bij een ander soort Chinees/Japans restaurant wat ook goed te doen was :).

Maandagmiddag loop ik na school (13:00) nietsvermoedend naar huis met het voornemen om die middag eens wat schoolwerk in te halen... staat er een grote kartonnen doos voor mijn deur. Yes mijn laptop is er al!! Hij zou volgens de website pas 25 maart komen, dus die middag besteede ik aan het uitproberen van mijn nieuwe laptop, en het aanschaffen van een internetkabel en een skypekoptelefoon :). Maar nu kan ik dus wel wat serieuzer aan opdrachten voor school gaan werken waarvan de deadlines toch wel steeds dichterbij komen. Ik ben hier een beetje bang voor de eerste opdrachten omdat ik nog niet weet hoe alles hier in zijn werk gaat. In Utrecht weet ik inmiddels wat er van me verwacht wordt in opdrachten en hoe en wanneer ik bijvoorbeeld verwacht wordt om naar bronnen te verwijzen. Al die dingen moet ik dus, per vak, nog even uitvinden...

Komend weekend is het Pasen en hebben we vrij van vrijdag t/m dinsdag: goede kans voor een volgende trip dus. Helaas is het coordineren van dit soort dingen, van wie wanneer waar heen wil voor maximaal zoveel geld... niet altijd even makkelijk. Dus tot nu toe stellen we de beslissing steeds uit. Ik ben benieuwd. En jullie horen het later :).

Ow als jullie het leuk vinden om te weten waar ik me op school me bezig houd:
-voor filosofie moet ik een essay schrijven over of het ooit moreel rechtvaardig is om in te grijpen in iemands vrijheid van handelen, enkel en alleen om hem te beschermen voor zichzelf. denk aan wetten zoals het verplicht invoeren van het dragen van een helm, of gordel. En over wat de filosoof Mill hierover zou denken.
- voor antropologie moet ik twee artikelen over de handel in tweedehands kleding in zambia, en het effect daarvan op de lokale industrie en bevolking reviewen. En hierbij kijken hoe beide auteurs dit op een verschillende wijze aanpakken
- bij politiek heb ik tot nu toe vooral over de grote theorien geleerd die belangrijk zijn in de geschiedenis van de internationale relaties (liberalisme, realisme, marxisme, sociaal democraten etc.)
- bij sociologie leer ik ook over deze grote theorien en dan vooral hun kijk op de rol van de staat in de samenleving, de rol van de markt, vraagstukken over gelijkheid en hoe deze gedachtengoeden van invloed zijn op het vormen van het beleid van een regering.

okeej, dat was dus echt alleen voor de geintereseerden, haha, de rest leest het maar lekker niet of vergeet het maar meteen weer :) Ik ben in iedergeval nog steeds blij met de vakken die ik heb gekozen en heb het idee dat ik echt veel kan leren hier.

Allemaal een Fijn Pasen!!
Liefs Elke

1. Neetje:
    :D
  2. Berry:
    Ha Elke,
    Voor jou ook een fijne Pasen.
    Wordt dat daar gevierd?
    Grtz, Berry
  3. Lunk:
    Hee Elke,
    Veel plezier dan met pasen he!
    En houdt ons maar op de hoogte!
  4. Annie:
    21 maart 2008
    wat een leuk verhaal, en ik vind het ook wel interessant om iets over je studie te horen. Hoop dat het lukt om met pasen ook met een aantal mensen wat te ondernemen, dat lees ik dan weer in je volgende verhaal.

groet
  5. Neetje:
    21 maart 2008
    heej
    ik kwam vandaag iemand tegen in de trein die 3 weken geleden in auckland was :) grappig he
    nou fijne pasen! ze hebben dar vast geen paaseitjes ofwel? (jammer :p)
    xx
  6. Joke Oosterhuis:
    27 maart 2008
    Lieve Elke,
    Eindelijk tijd genomen om "al je berichten" eens te lezen. Wat kun je veel beleven in korte tijd! Heel leuk om te lezen en zo een beetje mee te beleven. Veel plezier verder, groeten, Joke